Llegint ara
Rutes per Setcases, paradís del senderisme!

Veure Galeria

Setcases, ubicat a una xamosa i verdíssima vall pirinenca, està envoltat d’una exuberant i amable natura que ens convida -ens xucla, més aviat- a descobrir els seus racons, els seus prats, les seves panoràmiques i el seus gorgs, a les portes de l’espai natural protegit de les Capçaleres del Ter i del Freser. Véns?

1. Camí de les Cabanes i la fageda

Aquest itinerari circular ens puja en fort desnivell al sector de les Cabanes, on a més del mosaic agroforestal i antics camins flanquejats de murs de pedra i prats d’herba envoltats de tanques naturalitzades d’avellaners, gaudirem d’amples vistes dels puigs i serres de la vall, amb el poble de Setcases a sota mateix.

Passat el coll de Llop, el paisatge canvia radicalment i entrem en una boscúria de pins i bosc caducifoli esquitxat d’avets. Un cop a baix, creuat el riu Ter, tornarem pel seu resseguint camps d’herba i retalls de bosc de ribera fins a arribar al poble.

2. Pujant pel riu Vall-llobre i el Carboner

Pujant vora el riu Vall-llobre anem guanyant alçada, que es fa evident pel canvi de paisatge vegetal que ens envolta, fins a arribar a les clarianes i prats de pastures dels voltants del refugi Jaume Ferrer o de la Balmeta. Aquí dalt les vistes són meravelloses i, si el dia acompanya, és un bon lloc per aturar-se a descansar i recuperar forces.

Tot seguit, a l’altre costat del coll de la Balmeta, iniciem el descens cap a la vall de Carboner, amb vistes al Gra de Fajol Petit i la Coma d’Orri, per un bonic bosc de pi negre lliure de sotabosc a causa de l’activitat forestal, on podem sorprendre l’esquerp cabirol o sentir la sirena del picot negre.

Un cop travessada la clariana del pla Carboner, el bosc s’esquitxa amb retalls d’avetosa i neret per, tot seguit, creuar la pista que va a Espinavell i continuar baixant per un caminoi on es fa sentir cada vegada més l’ambient frescal del riu.

3. Camí de Socarrats a Beduis

Bonic i fàcil itinerari circular amb vistes sobre el poble de Setcases i les muntanyes que l’envolten.Ens enfilarem passant a frec de camps de dall i marges de pedra seca d’antigues feixes de conreu, avui amagades enmig del bosc.

Tot pujant a l’ombra d’avellaners, trèmols i bedolls, trobarem finestres per gaudir de les vistes al sud, cap a la serra Cavallera. Després d’un sa esforç, arribarem a les closes del Morral, on hi ha una bonica boixeda.

Més tard, enlairats als camps de Beduis primer i Socarrats després, se’ns obren les vistes a tota la vall. Les pastures són el millor lloc, quan és el temps, per gaudir de les floracions de muntanya i les papallones que atrauen. Les grans gencianes i les orquídies per arreu en són una mostra.

Durant el recorregut descobrirem antigues barraques enrunades on guardaven estris del camp i s’aixoplugaven els pagesos en cas de pluja.

Ara ja, anem baixant progressivament cap al poble, amb boniques vistes de la vall i travessant retalls de pinedes i freixenedes amb avellanoses als clots més humits.

4.Camí dels Solans al Catllar

Itinerari circular que ressegueix el camí que porta als Solans, zona propera a Setcases on antigament s’hi conreava, per continuar per l’antic camí de Tregurà, passant per boscos caducifolis amb vistes a la vall del Ter, fins a arribar a la ribera del Catllar, tributari del Ter.

Baixarem paral·lels al riberal del Catllar gaudint de l’ombrívol bosc i de petits salts d’aigua fins al llogaret del Catllar amb l’església de Santa Maria. El retorn a Setcases el fem tot remuntant el marge dret del riu Ter entre prats de dall i retalls de bosc de ribera.

See Also

És fàcil, però una mica llarg. Xino-xano, no tingueu pressa.

5. Volta al Gra de Fajol

Clàssica, intrèpida i llarga ruta només recomanable per a persones acostumades a llargues caminades i terrenys d’alta muntanya.

Començarem pujant pel mig dels boscos de pi negre, sempre amunt, ja que en total superarem gairebé 1.000 metres de desnivell, fins al refugi d’Ulldeter, emblemàtica icona del muntanyisme català. Amb una bona vista del circ d’Ulldeter, assolirem el coll de la Marrana, obrint-se la panoràmica cap a la conca del Freser. Just a la nostra esquerra tindrem el Gra de Fajol Gran.

Ara és el moment de gaudir dels prats alpins i de la fauna i la flora que de ben segur, si no teniu pressa, anireu descobrint. Isards, muflons, marmotes o ocells com les àligues daurades, les gralles, cercavores, còlits i merles roqueres, tots ells adaptats a aquests ambients de prats i roquissars de l’alta muntanya.

Tot seguit flanquejarem el Gra de Fajol fins al coll de la Coma de l’0rri. A partir d’aquí ja només ens queda tornar a baixar tot el desnivell assolit. I atenció, que les baixades també es pateixen! Però, si us aneu parant de tant en tant a observar la bellesa de paisatge que us envolta, sens dubte l’esforç passa avall amb més alegria.

Veure les ressenyes (0)

Escriu una ressenya

Your email address will not be published.

Un Projecte de Promoció del Territori.